مکمل های امگا 3 ممکن است فوایدی برای دیابت نوع 2 نداشته باشد

22 اوت 2019- مطالعه ی محققان دانشگاه East Anglia  (در نورویچ انگلستان) نشان داد که مصرف مکمل های روغن ماهی امگا 3 ، برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 فوایدی ندارد اما مضر نیز نمی باشد.

امگا 3 نوعی چربی است که می تواند برای سلامت عمومی افراد مفید باشد و با جلوگیری از چاقی و دیابت نوع 2 ارتباط دارد. این نوع از اسیدچرب در ماهی های روغنی مانند سالمون و ساردین بوفور یافت می شود.

مصرف ویتامین به عنوان یک رویکرد مثبت برای سلامتی ترویج شده است، اگرچه شواهد تأیید نشده ای وجود دارد که نشان می دهد مکمل امگا 3 ممکن است بر متابولیسم گلوکز برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تأثیر منفی بگذارد.بهمین دلیل، سازمان بهداشت جهانی تصمیم گرفت که به مرور سیستماتیک در این مورد برای بررسی بیشتر تأثیر امگا 3 بر مبتلایان به دیابت نوع 2 بپردازد.

بیش از 80 مطالعه در این بازنگری مورد بررسی قرار گرفت، که در آنها بیش از 58000 نفر شرکت کرده بودند که 4٪ از کل این افراد به دیابت نوع 2 مبتلا شدند. خطر تشخیص دیابت برای افرادی که به طور تصادفی در گروه مصرف بیشتر امگا 3 قرار گرفته بودند، مشابه با گروه کنترل بود که روغن ماهی بیشتری مصرف نمی کردند.

یکی از نویسندگان اول این مطالعه، دکتر Julii Brainard، از دانشکده ی پزشکی نورویچ، اظهار داشت: ماهی های روغنی می توانند به عنوان بخشی از یک رژیم متعادل، یک ماده ی غذایی بسیار مغذی باشند اما ما تحقیقات کافی که افراد را به خوردن ماهیهای روغنی تشویق کرده باشند، نیافتیم تا بدانیم که آیا مصرف بیشتر امگا 3 برای جلوگیری از دیابت یا بهبود متابولیسم گلوکز مفید است یا خیر.آنچه ما یافتیم این بود که مصرف مکمل های روغن امگا 3 برای پیشگیری یا درمان دیابت نوع 2، هیچ تفاوت قابل توجهی در افراد عادی ایجاد نکرده است.

او افزود: ما همچنین می خواهیم بدانیم که آیا مصرف امگا 3 بیشتر ممکن است برای افرادی که مقدار امگا 3 کمی در رژیم غذایی آنها وجود دارد، مفید باشد؟ زیرا دادن بیشتر امگا 3 به احتمال زیاد به بزرگسالانی که مصرف امگا 3 کمی دارند، مفید است. اما متأسفانه بیشتر آزمایش ها میزان دریافت امگا 3 در شرکت کنندگان را در آغاز مطالعه ثبت نکرده بودند، بنابراین ما هنوز جواب این سوال را نمی دانیم.

معاون مراقبت از دیابت بریتانیا، Douglas Twenefour اظهار داشت: در حالی که اسیدهای چرب امگا 3 برای سلامتی کلی ما بسیار مهم هستند، به طور کلی بهتر است افراد مبتلا به دیابت نوع 2 برای دریافت مقدار کافی امگا 3، بجای مصرف مکملها، حداقل دو وعده ماهی روغنی در هفته مصرف کنند.

این یافته ها در The BMJ منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/aug/omega-3-supplements-may-not-have-health-benefits-for-type-2-diabetes-91937918.html